Hieronder zie je een origineel fabrieksrecept van meer dan 100 jaar oud. Bij fabrieksrecepten wordt er met grote hoeveelheden gewerkt. Zolang je de verhouding intact laat, kun je de hoeveelheden gerust verkleinen.
Hierna voegt men 9 kg goede hop toe en kookt weer 3 kwartier door. Het verdampte water wordt nu weer aangevuld, de oplossing wordt door een koelapparaat afgekoeld en men laat de oplossing een nacht rustig staan, waarbij de onoplosbare stoffen bezinken.
De volgende dag wordt de heldere oplossing afgegoten, of het geheel gefiltreerd.
De vergisting kan men nu op twee wijzen doen verlopen. Men neemt een tiende deel van de gehele oplossing, ent dit deel met goede gist en laat de vloeistof zolang gisten tot alle suiker verdwenen is. De gist wordt hierna afgefiltreerd en de heldere oplossing voegt men bij de rest van de suikeroplossing. Dit mengsel laat men nu minstens 10 dagen rustig staan.
Hiernaast kan men de gehele hoeveelheid vloeistof tot gisten brengen. Nadat ongeveer 10 % van de suiker vergist is, koelt men de drank tot 0℃ af en filtreert de gist af. Hierna laat men de vloeistof ook weer afgetapt in schoon steriel vat 10 dagen staan. De drank wordt goed met koolzuur verzadigd en in flessen gegoten.
| Water | 60 | liter |
| Suiker | 3 | kg |
| Gemberpoeder | 360 | gram |
| Citroenzuur | 100 | gram |
| Cayenne poeder | 2,2 | gram |
| Hop | 90 | gram |
| Bier- of wijngist | ||
| Voor nagisting op fles: | ||
| Suiker | 1 | tl per fles |
Ook het gemberpoeder mag niet vesneden zijn met vulmiddelen en/of anti-klontermiddelen.
Laat daar goed op als je deze ingrediënten koopt.
Voor dit recept heb je een grote soeppan nodig, groter dan 60 liter inhoud, want de suiker moet er ook nog in. Gaat dit je mogelijkheden te boven, halveer dan de hoeveelheden. Dan kun je met een kleinere pan aan de slag.
|
'Enjoy Life' |
|
||||||||||||||||||